Identificaţi comportamentele elevilor care indică o stimă de sine negativă şi propuneţi soluţii pentru înlăturarea/ ameliorarea lor.
Stima de sine reprezintă sentimentele pe care le încercăm faţă de propria noastră persoană şi modul în care ne evaluăm în raport cu aşteptările noastre şi ale celorlalţi în ceea ce ne priveşte. Auzim deseori despre anumite persoane că au încredere în propriile forţe sau, din contră, că nu au încredere în sine şi nu se respectă. Există anumite semnale după care profesorii pot identifica elevii care manifestă o stimă de sine negativă:
- ezită să se implice în activităţi de teama unui eşec;
- sunt aproape obsedaţi de nevoia de a fi acceptaţi în diferite grupuri;
- manifestă tendinţe spre anxietate, frustrare şi depresie;
- se autoevaluează negativ;
- tind să accepte cu uşurinţă feedback negativ despre propria persoană;
- adoptă strategii ineficiente în faţa obstacolelor;
- dramatizează eşecul;
- apare riscul de a consuma droguri sau de a se îndrepta spre acte de delincvenţă;
- sunt precauţi şi nesiguri (deşi nu obligatoriu inadaptaţi social);
Odată identificate semnalele unei stime de sine scăzute, există anumite soluţii ce pot fi adoptate pentru a înlătura sau ameliora această problemă, înainte de a se ajunge în situaţii extreme (de exemplu, suicid):
- asistenţă psihoterapeutică;
- discuţii cu părinţii; de multe ori se întâmplă ca din dorinţa de a-şi feri copiii de eşecuri şi dezamăgiri, i-au protejat prea mult şi i-au menţinut într-o stare de dependenţă (copiii nu şi-au dezvoltate încrederea în sine);
- elevii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv, să refuze să ia în considerare criticile negative şi să accepte complimentele sincere;
- stabilirea unor obiective realiste, care pot fi atinse, şi stabilirea unor etape intermediare pentru a facilita îndeplinirea scopului propus;
- copiii trebuie să simtă că au parte de atenţie şi de afecţiune;
- profesorii trebuie să fie atenţi la cuvintele pe care le folosesc deoarece acestea pot avea un impact negativ asupra elevilor;
- profesorul trebuie să fie un model pozitiv pe care elevii să îl poată urma;
- elevii trebuie să fie încurajaţi să înveţe din experienţele lor, punându-se accent pe cooperare, nu pe competiţie.
by Elena Atudosiei