Carmen Vs Carmen 2

July 23, 2015

carme 2 1 elitereAcţiunea din actul al doilea are loc la taverna lui Lillas Pastia, locul unde petrec ţiganii şi contrabandiştii. Această scenă coincide cu petrecerea dată de un colonel, la care au fost invitaţi Carmen şi alţi ţigani muzicanţi pentru a întreţine atmosfera. În operă, petrecerea şi voia bună sunt ilustrate prin intermediul dansului flamenco (având ca interpret principal pe celebrul dansator spaniol Juan Ortega) şi de cântecul vesel al lui Carmen Chanson bohème.

În operă, toreadorul Escamillo apare într-un rol mai important decât în nuvelă, unde poartă numele de Lucas şi este picador, fiind menţionat spre sfârşitul capitolului al treilea. Eliminarea totală a lui Garcia el Tuerto din operă, soţul lui Carmen, şi evidenţierea rivalităţii dintre Don José şi Escamillo are ca scop conturarea triunghiului amoros dintre Carmen şi cei doi bărbaţi. Escamillo şi Carmen sunt conştienţi de puterea lor de seducţie şi îşi doresc să fie în centrul atenţiei.

Abia ieşit din închisoare, Don José intră în tavernă, însă nu se poate bucura prea mult de farmecele şi dansul lui Carmen deoarece aude semnalul de retragere, care îl obligă să se întoarcă la garnizoană. Această hotărâre a soldatului o face pe ţigancă să îşi iasă din minţi, considerând-o o jignire la adresa ei. Don José o bruschează pe Carmen şi îi ordonă să îl asculte, însă ţiganca joacă după propriile reguli. Ea îl şantajează sentimental, cerându-i să renunţe la viaţa de soldat şi să se bucure de libertate şi de o viaţă boemă. Iniţial, Don José refuză vehement această propunere, însă va accepta să facă parte din grupul de contrabandişti, după încăierarea cu ofiţerul care o vizitase pe Carmen. Acest episod apare şi în nuvelă cu deosebirea că locotenentul îl răneşte destul de grav pe Don José, iar Don José îl ucide.

În actul al treilea este zugrăvită viaţa contrabandiştilor cărora li s-a alăturat Don José. Spre deosebire de operă, unde acest tablou este prezentat succint, în nuvelă contrabandiştii trec printr-o serie de aventuri şi este perioada în care frivolitatea lui Carmen şi gelozia lui Don José sunt foarte bine conturate – ţiganca folosindu-se de farmecul personal pentru a spiona şi a afla informaţii despre mărfurile râvnite. Fostul soldat îl omoară şi pe Garcia din gelozie, fapt care o îndepărtează şi mai tare pe Carmen de iubitul ei.

Aria cărţilor poate fi considerată punctul culminant al operei, deoarece Carmen află prin intermediul cărţilor de joc destinul tragic care o aşteaptă. Ţiganca se află într-o zonă mai întunecată a scenei, ceea ce ne duce cu gândul la mister şi ocultism, iar mimica ei reflectă groază şi disperare. Imediat după ce îşi ghiceşte viitorul, în faţa ochilor îi apare pentru o clipă un bărbat cu o armă în mână, care parcă aşteaptă momentul oportun pentru a o omorî. Aceasta poate fi o viziune premonitorie a protagonistei. Teama care o cuprinde nu este sugerată doar de poziţia trupului, ci şi de muzica terifiantă şi de versurile cântate de mezzo-soprana Maria Ewing.

Carmen îşi dă seama că nu îşi poate schimba viitorul amestecând din nou cărţile, deoarece ele îi dau de fiecare dată acelaşi răspuns înspăimântător. Alăturarea vocilor lui Mercedes, a Frasquitei şi a lui Carmen alcătuiesc contrastul dintre speranţa de a avea un viitor plin de noroc şi spaima de moarte. În nuvelă, viitorul ţigăncii nu apare în cărţile de joc, ci în boabele de cafea. De fapt, Carmen îi aminteşte de mai multe ori lui Don José că ea îi va purta ghinion şi că vieţile celor doi sunt sortite să se termine împreună. Micaela aduce vestea morţii iminente a mamei lui, iar Don José pleacă cu sufletul ros de gelozie, deoarece Carmen este tot mai interesată de Escamillo.

În ultimul act acţiunea se petrece într-o piaţă din Sevilla, în spatele căreia se poate vedea arena în care va avea loc spectacolul de coridă. Negustorii îşi strigă marfa, în timp ce doamnele şi domnii veniţi la spectacol se plimbă printre ei. Dacă în primul act corul de copii anunţa schimbarea gărzii din piaţă, în acest act ei anunţă parada plină de fast a picadorilor, matadorilor şi toreadorilor, care realizează câteva demonstraţii de dragul publicului.

Înainte de a intra în arenă pentru a se bucura de spectacolul promis de noul ei iubit Escamillo, Carmen află de la Frasquita că Don José se ascunde în mulţime, însă ţigăncii nu îi este frică de el, ci chiar doreşte să îl înfrunte. Alăturarea dintre bucuria Voici!… Voici la quadrille!  şi măsurile parcă ameninţătoare ale Ariei destinului, pot sugera ideea că protagonista nu are de ales decât să îşi urmeze soarta.

Don José apare ca o persoană răvăşită mental şi sufleteşte. Chiar dacă el îi cere lui Carmen să îl iubeacă din nou şi să înceapă amândoi o viaţă nouă, Carmen nici nu vrea să audă, deoarece nu mai simte nimic pentru el. Observând cât de îndărătnică este şi auzind că ea îl iubeşte pe Escamillo, Don José nu îşi mai poate reprima impulsul şi o ucide din gelozie. Dacă în operă omorul are loc în timpul spectacolului de coridă, în nuvelă el se petrece după câteva ore, într-o pădure.

Carmen este un personaj fascinant prin caracterul ei puternic, pofta ei de viață și de libertate și, nucarme 2 2 elitere în ultimul rând, prin refuzul ei de a face compromisuri. Într-o societate dominată de bărbați și obsedată de femeia înger – supusă și lipsită de personalitate – Carmen iese în evidență prin tot ce le era interzis femeilor din acele vremuri să facă: să se comporte cum doreau, să ia propriile decizii și să iubească pe cine le place, fără a ține cont de reguli și de clasă. Atât opera cât și nuvela Carmen fac parte din spectacolele de operă și din cărțile mele preferate, pe care vi le recomand cu căldură.

by Alina Andreea Cătărău

Tags: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

One Response to Carmen Vs Carmen 2

  1. Carmen Vs Carmen 1 | eLitere on July 23, 2015 at 6:20 am

    […] Carmen Vs Carmen 2 July 23, 2015 […]

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *